چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

موارد استفاده از سپتيك تانك فاضلاب - نحوه تصفيه فاضلاب در سپتيك تانك

۱۸۱ بازديد

سپتيك تانك چيست و چگونه كار مي كند؟

سيستم هاي سپتيك تانك فاضلاب سازه هاي تصفيه فاضلاب زير زميني هستند كه معمولاً در مناطق روستايي بدون سيستم هاي فاضلاب متمركز مورد استفاده و بهره برداري قرار مي گيرند. سپتيك تانك ها تركيبي از طبيعت و فن آوري اثبات شده براي تصفيه فاضلاب لوله كشي منازل خانگي توليد شده توسط حمام، فاضلاب آشپزخانه و لباسشويي استفاده مي كنند.

يك سيستم عادي سپتيك تانك از يك مخزن سپتيك تانك و يك ميدان تخليه يا ميدان جذب خاك تشكيل شده است.

مخزن سپتيك تانك مواد آلي را هضم مي كند و مواد قابل شناور (به عنوان مثال روغن و چربي) و مواد جامد را از فاضلاب جدا مي كند. سيستم هاي مبتني بر خاك، مايع (معروف به پساب) را از مخزن سپتيك تانك فاضلاب به داخل يك سري لوله هاي سوراخ دار دفن مي شوند كه در يك ميدان ليچ، محفظه ها يا واحد هاي ويژه ديگر طراحي شده اند تا پساب را به آرامي در خاك آزاد كنند.

سيستم هاي جايگزين از پمپ ها يا نيروي جاذبه براي كمك به ريزش پساب مخزن سپتيك تانك از طريق شن و ماسه، مواد آلي (به عنوان مثال، ذغال سنگ نارس و خاك اره)، تالاب هاي ساخته شده يا ساير رسانه ها براي حذف يا خنثي سازي آلاينده ها مانند عوامل بيماري زا، نيتروژن، فسفر و ساير آلاينده ها استفاده مي كنند. برخي از سيستم هاي جايگزين براي تبخير فاضلاب يا ضد عفوني كردن آن قبل از تخليه به خاك طراحي شده اند.

به طور خاص، يك سيستم سپتيك تانك معمولي به اين ترتيب عمل مي كند:

تمام آب از يك لوله اصلي زهكشي به داخل يك مخزن سپتيك تانك از خانه شما خارج مي شود.

مخزن سپتيك تانك فاضلاب يك ظرف دفن شده و ضد آب است كه معمولاً از بتن، فايبرگلاس يا پلي اتيلن ساخته مي شود. وظيفه آن اين است كه فاضلاب را به اندازه كافي نگه دارد تا مواد جامد بتوانند به لجن تشكيل شده در پايين برسند، در حالي كه روغن و گريس به عنوان زباله به سمت بالا شناور مي شوند.

محفظه ها و يك خروجي T شكل از خروج لجن و كف از مخزن و حركت به منطقه ميدان تخليه جلوگيري مي كند.

پساب فاضلاب مايع (پساب) از مخزن به داخل ميدان تخليه خارج مي شود.

ميدان تخليه حفاري كم عمق، پوشيده از خاك غير اشباع است. فاضلاب پيش تصفيه شده از طريق لوله كشي بر روي سطوح متخلخل تخليه مي شود كه باعث مي شود فاضلاب در خاك فيلتر شود. خاك با نفوذ در خاك، فاضلاب را مي پذيرد، تصفيه و پراكنده مي كند و در نهايت به آب هاي زير زميني تخليه مي شود.

اگر ميدان تخليه سپتيك تانك فاضلاب بيش از حد مايع داشته باشد، مي تواند باعث جاري شدن فاضلاب به سطح زمين يا ايجاد پشتيبان در توالت و غرق شود.

سرانجام، فاضلاب به خاك نفوذ كرده و به طور طبيعي باكتري ها، ويروس ها و مواد مغذي كلي فرم مضر را از بين مي برد.

به طور خلاصه مي توان گفت، با استفاده از سيستم سپتيك ‌تانك فاضلاب مي‌ توان مقدار قابل توجهي از آلودگي‌ هاي موجود در فاضلاب را قبل از ورود به سيستم‌ هاي انتقال فاضلاب يا چاه‌ هاي جذبي كم كرد. سپتيك تانك فاضلاب يك مخزن بوده كه شامل دو بخش مي باشد. در بخش اول يا ورودي، فاضلاب به سه بخش جاري، ته نشين و چربي تقسيم مي‌شود. چربي و لجن جمع شده در كف سپتيك‌ تانك فاضلاب لازم مي باشد تا هر دو سال يك بار تخليه و پاك سازي شود. سپتيك تانك فاضلاب به منظور نگهداري طولاني مدت لجن، با فرآيند هاي شيميايي، باعث كاهش حجم لجن و مواد ته نشين مي‌ شود.

 واكنش ‌هاي شيميايي انجام گرفته در سپتيك تانك فاضلاب، گاز هايي توليد مي‌ كند كه از بالاي سپتيك تانك فاضلاب خارج مي ‌شوند. بخش دوم سپتيك تانك فاضلاب، خروجي آن مي باشد كه معمولا شامل ۳۰ درصد از حجم كل مي ‌شود. فاضلاب بعد از جدا سازي مواد سنگين و سبك، به اين بخش هدايت مي ‌شود و بعد از آن به چاه يا سيستم‌ هاي انتقال فاضلاب هدايت مي ‌شود.

موارد استفاده از سپتيك تانك فاضلاب

سپتيك تانك فاضلاب جهت پيش ‌تصفيه فاضلاب رستوران‌ ها، منازل مسكوني، مكان‌ هاي تجاري و اداري استفاده مي شود. با كمك سپتيك تانك فاضلاب، انتقال فاضلاب آسان ‌تر انجام مي‌ شود و همچنين در چاه‌ هاي جذبي، عملكرد چاه به جهت كم تر شدن مقدار چربي كاهش نمي ‌يابد.

فاضلاب خروجي رستوران‌ ها به دليل چربي زياد در چاه‌ هاي جذبي، عملكرد چاه را كاهش مي ‌دهد. براي جلوگيري از كاهش عملكرد چاه ها در برابر چربي ها و روغن ها از سيستم چربي گير رستوران استفاده مي شود.

چربي گير رستوران و آشپزخانه جهت گرفتن چربي و آشغال فاضلاب رستوران كترينگ فست فود مي باشد كه در مسير لوله خروجي فاضلاب قرار گرفته، چربي گير داراي سبد آشغالگير لوله ورود و لوله خروجي، لوله ونت يا هواكش است، جنس بدنه چربي گير رستوران و آشپزخانه از فايبرگلاس است كه بسيار مقاوم مي باشد و لايه داخلي آن به صورتي است كه چربي به آن نمي چسبد داراي دو مدل دفني و زير سينكي مي ‌باشد. درب آن داراي لاستيك هوابند مي باشد و بدون هيچگونه نگراني از بابت بو مي توان در قسمت آماده سازي غذا نصب شود. مدل زير سينكي جهت استفاده در زير سينك مي باشد. به عبارت ديگر چربي گير يا چربي گير فاضلاب، پكيج جدا سازي چربي و مواد روغني از مايعات و آب مي باشد كه مي توانيد براي فاضلاب رستوران ها، تالار ها و  آشپزخانه ها از آن استفاده كرده و با قيمت مناسب آن را تهيه نماييد. شركت ناب زيست در ايران چربي گير پيش ساخته (از نوع فايبرگلاس، پلي اتيلني و بتني) با قيمت مناسب را طراحي و توليد كرده است كه مناسب حال تمامي مشتريان عزيز و محترم خواهد بود.

يكي ديگر از كاربرد هاي مهم سپتيك تانك فاضلاب، استفاده به عنوان منبع نگهداري فاضلاب جهت پمپاژ مي باشد. در زمان انتقال فاضلاب براي تصفيه يا زماني كه محل قرارگيري توليد فاضلاب پايين ‌تر از سطح مي باشد، لازم است تا از پمپ براي انتقال فاضلاب استفاده شود. در اين شرايط، سپتيك تانك فاضلاب محل مناسبي براي جمع ‌آوري و نگهداري فاضلاب مي باشد.

استفاده از سپتيك تانك فاضلاب روشي ارزان قيمت و كارآمد به منظور بهبود تصفيه فاضلاب و حفظ محيط زيست مي باشد. برخي قوانين الزامي نيز جهت استفاده از سپتيك تانك فاضلاب در برخي كاربرد ها وجود داردكه بايد رعايت شوند.

سپتيك تانك پلي اتيلن

نحوه تصفيه فاضلاب در سپتيك تانك فاضلاب

جامدات قابل ته نشيني موجود در فاضلاب ورودي سبب تشكيل يك لايه لجن در كف مخزن ته نشيني مي شوند. چربي ها و ساير مواد سبك به سمت سطح مايع، جايي كه يك لايه كف از تجمع مواد شناور تشكيل شده است، مي آيند. فاضلاب ته نشين شده از فضاي باز بين  لايه هاي لجن و كف به محل دفع هدايت مي شود و يا به واحد تصفيه در صورتي كه وجود داشته باشد جريان مي يابد. مواد آلي باقي مانده در كف مخزن سپتيك تانك تحت عمل تخريب بي هوازي و اختياري قرار مي گيرند و به تركيبات پايدار تر و گاز هايي چون كربن دي اكسيد (CO2)، متان (CH4) و هيدروژن سولفيد(H2S)  تبديل مي شوند.

علي رغم توليد هيدروژن سولفيد در مخازن سپتيك تانك، به علت تركيب اين ماده با فلزات موجود در جامدات تجمع يافته و تشكيل سولفيد هاي غير محلول فلزي، مشكل بو وجود نخواهد داشت. اگر چه مقدار مواد جامد ته نشين شده از طريق تجزيه بي هوازي به طور پيوسته كاهش مي يابد، اما هميشه مقداري لجن باقي مي ماند. مواد كف مخزن كه توسط گاز هاي حاصل از عمل تجزيه شناور مي شوند اغلب به زير لايه ي كف مي چسبند و ضخامت آن را افزايش مي دهند. از آن جا كه تجمع طولاني مدت كف و لجن مي تواند ظرفيت حجمي موثر مخزن را كاهش دهد، محتويات آن بايد به طور دوره اي (۲ تا ۳ سال يك بار) تخليه شود.

آشنايي با انواع سپتيك تانك فاضلاب

سپتيك تانك ها از نظر مكانيزم تصفيه فاضلاب داراي عملكرد يكساني مي باشند اما تفاوت آن ها در جنس ساخت آن ها است. انواع سپتيك تانك عبارت است از:

  • سپتيك تانك استيل
  • سپتيك تانك فايبر گلاس
  • سپتيك تانك پلي اتيلن
  • سپتيك تانك بتني

سپتيك تانك استيل

سپتيك تانك استيل يا سپتيك تانك فولادي به دليل مقاومت كم در برابر خوردگي و هزينه بالا و ماندگاري پايين از محبوبيت كم تري نسبت به ساير سپتيك تانك ها برخوردار است اما مي توان به يكي از مزيت هاي مهم آن، كه مقاومت بالا در برابر نيرو هاي شناور مي باشد نيز اشاره كرد.

سپتيك تانك فايبرگلاس

سپتيك تانك فايبرگلاس از پلاستيك فشره با الياف(FRP)  و فيبر هاي شيشه اي ساخته شده است كه ساختاري شبيه به سپتيك تانك پلاستيكي دارد اما مقاوم تر و بادوام تر از آن مي باشد و از مزاياي آن مي توان به وزن سبك اش اشاره كرد كه به راحتي قابل كنترل است و نسبت به سپتيك تانك بتني و سپتيك تانك استيل ارزان تر مي باشد.

سپتيك تانك پلي اتيلن

مخازن سپتيك تانك پلي اتيلن در مقابل فشار، گرما، رسوبات، خوردگي توسط مواد شيميايي، بسيار مقاوم است و در صد نشتي آن بسيار كم مي باشد. سپتيك تانك پلي اتيلن از نظر هزينه نيز نسبت به مخازن ديگر بسيار مقرون به صرفه است و به هيچ عنوان آلودگي را به خارج از خود انتشار نمي دهد و از نظر سرعت ساخت و نصب نسبت به ديگر سپتيك تانك ها راحت تر و سريع تر است وزن آن نيز سبك مي باشد و در مقابل اشعه ماوراء بنفش بسيار مقاوم است.

سپتيك تانك بتني

سپتيك تانك بتني از حجم و وزن بالايي برخوردار مي باشد كه يكي از مزاياي آن به شمار مي رود زيرا با بالا آمدن سطح سفره هاي آب زير زميني اين مخزن به هيچ عنوان شناور نشده و قبل از نصب ريخته گري مي شوند. همچنين سپتيك تانك بتني از نظر طول عمر و زنگ زدگي بسيار مقاوم هستند. از معايب آن ها مي توان به هزينه بالا و تعمير آن در هنگام آسيب ديدگي مخزن اشاره كرد. لازم به ذكر است كه سپتيك تانك بتني با كيفيت پايين امكان به وجود آمدن ترك هايي بر روي سطح خود را ممكن مي سازد كه موجب خارج شدن پساب ها به بيرون از تانك مي شود.

سپتيك تانك فاضلاب

حداقل مشخصات مورد نياز مخازن سپتيك تانك فاضلاب

  • مخزن سپتيك تانك فاضلاب بايد عمق داخلي حداقل 5 فوت، با عمق مايع حداقل 4 فوت داشته باشد.
  • سپتيك تانك فاضلاب بايد آبگير باشد و از بتن، بلوك بتني، آجر، كاشي و يا مواد لاستيكي مقاوم ساخته شود.
  • سپتيك تانك فاضلاب بايد حداقل دو بخش داشته باشد و يك سوراخ به اندازه مناسب بايد در هر محفظه نصب شود.
  • طول مخزن سپتيك تانك فاضلاب نبايد بيش از سه برابر عرض باشد و نبايد ظرفيت مايع كم تر از نه صد و شصت گالن باشد.
  • ورودي و خروجي سپتيك تانك فاضلاب بايد يك چاه عمودي چهار اينچ داشته باشد كه دو فوت زير و شش اينچ بالاتر از سطح مايع مخزن است.

محاسبه حجم مخزن سپتيك تانك فاضلاب

حجم سپتيك تانك فاضلاب بايد به صورت درست طراحي شود كه اين مستلزم مشاوره گرفتن از يك كارشناس حرفه اي است. براي بالا بردن كارايي مخزن سپتيك تانك فاضلاب، توجه به موارد زير ضروري به نظر مي رسد.

  • حذف لجن را در بازه زماني معين انجام دهيد.
  • مخازن سپتيك را به صورت منظم بررسي كنيد.
  • تخليه و تميز كردن سپتيك تانك را به كمك پمپ انجام دهيد.
  • در صورت ايجاد انسداد به سرعت در جهت حذف آن اقدام كنيد.
  • براي تخليه مخزن سپتيك تانك، مخزن را به صورت كامل تخليه نكنيد. زيرا وجود ميزاني از مواد لجني لازم است تا باكتري هاي تجزيه كننده در مخزن باشند.

شرايط نگهداري و مراقبت از سپتيك تانك فاضلاب و بالا بردن كارايي آن

توجه به موارد زير براي نگهداري و مراقبت و بالا بردن سطح كارايي سپتيك تانك فاضلاب بسيار حائز اهميت مي باشد:

بعد از نصب سيستم سپتيك تانك فاضلاب حتما بايد از هواكش مخصوص براي هدايت گاز هاي نامطبوع مخزن، به بالا ترين نقطه محل سكونت استفاده كرد زيرا كه عدم انجام اين عمل موجب انفجار سپتيك تانك مي شود.

لازم به ذكر است كه پساب خروجي از سپتيك تانك فاضلاب براي آبياري فضاي سبز قابل استفاده نمي باشد و بيشتر جهت آبياري ريشه درختان و گياهان از طريق سيستم زهكشي مورد استفاده قرار مي گيرد.

گروه توليدي و صنعتي ناب زيست به عنوان مرجع تخصصي فروش انواع تجهيزات در حوزه ساخت و توليد انواع مخزن آب فايبر گلاس و مخزن پلي اتيلن جهت نگهداري انواع سيالات و مخزن دوجداره، توليد انواع سپتيك تانك و چربي گير از جنس پلي اتيلن و فايبر گلاس، طراحي و اجراي سيستم هاي پكيج تصفيه فاضلاب شهري و صنعتي، طراحي و اجراي سيستم هاي تصفيه آب همچون سختي گير و فيلتر شني، آشغالگير، آب شيرين كن صنعتي و آب شيرين كن خانگي، كلر زن، ديونايزر، اجراي شبكه هاي جمع آوري و انتقال آب و فاضلاب بهداشتي و صنعتي، توليد بوستر پمپ، فروش كمپرسور و وكيوم دراير، توليد انواع لوله كاروگيت و لوله پلي اتيلن، منهول پلي اتيلن، درب منهول و ساير اتصالات مورد استفاده در شبكه هاي انتقال، ساخت انواع برج خنك كننده و چيلر، يونيت هيتر و هيتر تابشي، فروش انواع مواد شيميايي مانند آنتي اسكالانت، سيليس، نمك سختي گير، رزين تصفيه آب و ساير مواد شيميايي، طراحي و توليد تجهيزات آشپزخانه هاي صنعتي، هتل ها و بيمارستان ها از جمله انواع ترولي، تجهيزات سرو غذا، ماشين ظرفشويي صنعتي، كانتر گرم و كانتر سرد و ... با تنوع بسيار زياد از لحاظ برند و مدل، با داشتن تيمي فني و متخصص تلاش دارد تا بهترين كيفيت و رضايت را از آن هموطنان و به ويژه صنعت گران نمايد. در صورتي كه قصد خريد سپتيك تانك فاضلاب و محصولات مشابه را داريد، مي توانيد با دريافت قيمت سپتيك تانك فاضلاب و مشورت كارشناسان فروش ناب زيست انتخاب بهتري داشته باشيد.

مجموعه صنعتي ناب زيست در زمينه توليد انواع سپتيك تانك فاضلاب به صورت حرفه اي در حال فعاليت است. شما هر گونه نيازي كه به انواع سپتيك تانك فاضلاب و ديگر مدل ها كه داشته باشيد توسط كادر مجرب و حرفه اي ما در كم ترين زمان ممكن و با بهترين كيفيت به شما ارائه مي شود.

جهت كسب اطلاعات بيشتر در خصوص سپتيك تانك كاروگيت و نحوه توليد آن به سايت ناب زيست مراجعه نماييد.

براي ثبت سفارش با ما در تماس باشيد: 09128714670 – 02188721092 - 02188722027

سپتيك تانك

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد